Statut

Statut Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy

 

 

Rozdział l - Postanowienia ogólne

 

§ 1

Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy, z siedzibą przy ul. 30-lecia LWP 8a, zwane dalej „gimnazjum", jest szkoła publiczną przeznaczoną dla młodzieży, w tym niepełnosprawnej.

 

§ 2

Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Mrocza. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kujawsko-Pomorski Ku­rator Oświaty.

 

§ 3

Gimnazjum działa z mocy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dz.u. z 1996 r. Nr 67, póz. 329 z późn. zm.),Uchwała Rady Miejskiej w Mroczy nr VI/37/99 z dnia 12 marca 1999r.

 

§ 4

Czas trwania nauki w gimnazjum wynosi 3 lata. Warunkiem podjęcia na­uki w gimnazjum jest ukończenie 6-letniej szkoły podstawowej.

 

§ 5

1.        Gimnazjum posiada nazwę „Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy.

2.        Na pieczęci jest używana nazwa „Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy”.

3.        Na stemplu: „Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy, ul. 30- lecia LWP 8a,

                             89-115 Mrocza, tel. (052) 3858-745).

 

 

§ 6

Nauczanie prowadzone jest w języku polskim.

 

§ 7

 

W szkole prowadzone są oddziały do kształcenia specjalnego podporządkowane dyrektorowi szkoły.

 

Rozdział II - Cele i zadania gimnazjum

 

§ 8

 

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 07 września 1991 r. (z późniejszymi zmianami), Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (z późniejszymi zmianami) i wydane na ich podstawie aktów wykonawczych.

Cele i zadania szkoły, wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające Program Wychowawczy szkoły i Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska są następujące:

1)       kształcenie i wychowanie dzieci oraz ich przygotowanie do nauki w szkołach ponadgimnazjalnych i życia we współczesnym świecie,

 

2)       zapewnienie niezbędnych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego,

 

3)       rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego,

4)       kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazywanie wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, kulturze i środowisku naturalnym.

 

§ 9

Gimnazjum organizuje naukę religii oraz zajęcia o tematyce etyczno-moralnej w wymiarze określonym odrębnymi przepisami.     

   

§ 10

Gimnazjum umożliwia realizację obowiązku szkolnego określonego w ustawie o systemie oświaty i jako szkoła publiczna:

 

1)       zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,

 

2)       przyjmuje uczniów zamieszkałych w swoim obwodzie, a w miarę wolnych miejsc również uczniów zamieszkałych poza obwodem,

 

3)       zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,

4)       realizuje podstawy programowe ustalone dla gimnazjum,

 

5)       zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną, współpracując z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Nakle n. Not.

 

 

Rozdział III - Organy gimnazjum i ich kompetencje

 

§ 11

1. Organami gimnazjum są:

1)       dyrektor gimnazjum,

2)       rada pedagogiczna,

3)       samorząd uczniowski,

4)       rada rodziców,

5)       rada gimnazjum, jeżeli została utworzona.

 

2. Rada pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada gimnazjum i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i niniejszym statutem.

 

§ 12

Dyrektor gimnazjum kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w gimnazjum nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.

 

Do zadań dyrektora należy w szczególności:

1)       kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą,

 

2)       organizowanie całości pracy dydaktycznej,

 

3)       sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

 

4)       podejmowanie decyzji w sprawie przyjmowania uczniów,

 

5)       realizowanie uchwał rady pedagogicznej i rady gimnazjum podjętych w ramach ich kompetencji,

 

6)       dysponowanie środkami finansowymi gimnazjum i odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

 

7)       zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników gimnazjum,

 

8)       przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum,

 

9)       występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników gimnazjum, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady gimnazjum oraz organizacji związkowych,

 

10)    wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

 

§ 13

Dyrektor gimnazjum prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolne go przez dzieci zamieszkujące w obwodzie gimnazjum oraz sprawuje kontrolę jego realizacji, w szczególności dotyczącą zgłoszenia dziecka do gimnazjum przez rodziców.

 

§ 14

Dyrektor gimnazjum ma prawo do wstrzymania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor zawiadamia kuratora oświaty i organ prowadzący.

 

§ 15

Dyrektor gimnazjum, po zasięgnięciu opinii rady gimnazjum, może wyrazić zgodę na działalność w szkole stowarzyszeniom i organizacjom, których celem statutowym jest prowadzenie, rozszerzanie i wzbogacanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

 

§ 16

W wykonywaniu swych zadań dyrektor gimnazjum współpracuje z radą pedagogiczną, radą gimnazjum, rodzicami i samorządem szkolnym.

 

§ 17

1. W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.

 

2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne dodatkowe stanowiska kierownicze. Zakres obowiązków osób pełniących funkcje kierownicze ustala dyrektor gimnazjum.

 

§ 18

Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa o systemie oświaty i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.

 

§ 19

Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym rady jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania, oraz odpowiada za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.

 

§ 20

1.Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

 

1)       zatwierdzanie planu pracy szkoły,

 

2)       zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

 

3)       podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu projektów przez radę szkoły,

 

4)       ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

 

5)       zatwierdzenie kryteriów oceny zachowania uczniów,

 

6)       opracowywanie i uchwalanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania,

 

7)       opracowanie i uchwalenie programu wychowawczego szkoły po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

 

2. Rada pedagogiczna opiniuje:

1)       roczną organizację pracy gimnazjum - tygodniowy plan zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

 

2)       projekt planu finansowego - w szczególności propozycje dotyczące uzupełnienia pomocy dydaktycznych gimnazjum, poprawę warunków pracy uczniów i nauczycieli,

 

3)       wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

 

4)       propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu gimnazjum lub jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie gimnazjum. W przypadku braku rady gimnazjum, statut uchwala rada pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego i rady rodziców.

 

Rada pedagogiczna analizuje wnioski dyrektora gimnazjum wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności gimnazjum nie rzadziej niż dwa razy do roku.

 

Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora gimnazjum lub innego stanowiska kierowniczego.

 

Rada pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności (zał. nr 1), a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½  członków, którzy są zobowiązani do nieujawniania spraw, będących przedmiotem posiedzeń rady. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.

 

§ 21

1.        Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum. Organa samorządu są reprezentantami ogółu uczniów.

 

2.        Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów (zał. nr 2).

 

3.        Samorząd uczniowski może przedstawiać dyrektorowi gimnazjum, radzie pedagogicznej, radzie gimnazjum, wnioski i opinie w sprawach dotyczących gimnazjum, a w szczególności dotyczące praw i obowiązków ucznia.

 

4.        Uczniowie mają prawo do wyboru w porozumieniu z dyrektorem nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego, a w porozumieniu z opiekunem do redagowania i wydawania gazetki szkolnej, organizowania działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi.

 

§ 22

 

Rada rodziców będąca reprezentacją ogółu rodziców uczniów wspiera działalność statutową gimnazjum.

 

Do kompetencji rady rodziców należy:

 

1)       występowanie do dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej i rady gimnazjum z wnioskami i sprawami dotyczącymi gimnazjum,

 

2)       inicjowanie i organizowanie pomocy rodziców dla gimnazjum,

 

3)       gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców, prowadzenie działalności celem pozyskania środków finansowych z innych źródeł i przeznaczanie ich na potrzeby gimnazjum.

 

4)       Środki, o których mowa w pkt. 3, są przechowywane na wydzielonym rachunku bankowym. Zasady ich wydatkowania określa regulamin rady rodziców.

 

5)       W przypadku niepowołania rady gimnazjum rada rodziców opiniuje szkolny zestaw programów nauczania.

 

6)       Opiniuje program wychowawczy szkoły.

 

7)       Deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły.

 

2. Zasady tworzenia i pracy rady rodziców oraz jej regulamin (zał. nr 3) uchwala zebranie przedstawicieli rodziców wszystkich klas.

 

§ 23

1. Rada gimnazjum uczestniczy w rozwiązywaniu wewnętrznych spraw gimnazjum, a w szczególności:

 

1)       uchwala statut gimnazjum i jego zmiany,

 

2)       inicjuje i współorganizuje działania zmierzające do ulepszenia i poprawy warunków nauki i pracy w gimnazjum,

 

3)       opiniuje plan pracy gimnazjum, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

 

4)       opiniuje plan finansowy gimnazjum i przedstawia wnioski,

 

5)       ocenia sytuację oraz stan gimnazjum, występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego. Wojewódzkiej Rady Oświatowej w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

 

6)       opiniuje szkolny zestaw programów nauczania i program wychowawczy szkoły,

 

7) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z   

    wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalność szkoły, jej dyrektora lub innego  

    nauczyciela zatrudnionego w szkole.

2.        Czas trwania kadencji, zasady wyboru i pracy rady gimnazjum okresie ej regulamin stanowiący załącznik do niniejszego statutu.

3.        Rada gimnazjum składa się w równych liczbach z przedstawicieli nauczycieli, rodziców i uczniów. Powstanie rady gimnazjum pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród  wymienionych podmiotów.

4.        Wszelkie sprawy nie należące do kompetencji innych organów szkół rozstrzyga rada gimnazjum.

 

Rozdział IV - Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.

 

1.        Każdy z wymienionych organów ma możliwość swobodnego działania  i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.

 

2.  Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:

a)        Każdy z wymienionych organów planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działania powinny być uchwalone nie później niż do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły w celu ich powielania i przekazania kompletu każdemu organowi szkoły;

b)        Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego;

c)        Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów;

d)        Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole w formie pisemnych tekstów uchwał gromadzonych pod nadzorem dyrektora szkoły  w zbiorze pt. Uchwały organów szkoły.

 

3.        W przypadku zaistnienia sytuacji konfliktowej pomiędzy poszczególnymi organami, przewiduje się:

a)        konflikt pomiędzy Radą Rodziców a Radą Pedagogiczną rozstrzyga organ prowadzący szkołę, decyzja tego organu jest ostateczna,

b)        konflikt pomiędzy Radą Rodziców a dyrektorem szkoły rozstrzyga organ prowadzący szkołę, jego decyzja jest ostateczna,

c)        konflikt pomiędzy Samorządem Uczniowskim a Radą Pedagogiczną rozstrzyga dyrektor szkoły z trybem odwoławczym, przy racjonalnych przesłankach do organu prowadzącego szkołę, jego decyzja jest ostateczna,

 

4.        Między wymienionymi organami zapewniona jest wymiana informacji  o podejmowanych decyzjach i działaniach, czuwa nad tym dyrektor szkoły, a także przedstawiciele poszczególnych organów wchodzących w skład.

 

 

Rozdział V - Organizacja gimnazjum

 

§ 24

1.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowego planu nauczania.

 

2.      W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych.

 

3.      Arkusz organizacji, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny gimnazjum zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

 

§ 25

 

1.   Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie 

      oceniania, stanowiącym załącznik do niniejszego statutu (zał. nr 4).

2.        System oceniania opracowuje i zatwierdza Rada Pedagogiczna do dnia 30 października.

3.        Program Wychowawczy gimnazjum uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii RR i SU do 31 października.

 

§ 26

1.      Dyrektor szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych - obowiązkowych, nadobowiązkowych i fakultatywnych, w tym wynikających z potrzeby wprowadzania eksperymentów i innowacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

 

2.      Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych szkolnym planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i programem wybranym ze Szkolnego Zestawu Programów ( zał. nr 5) dla danej klasy.

 

3.      Zajęcia z języków obcych, informatyki i wychowania fizycznego odbywają się z podziałem na grupy liczące od 10 do 20 osób.

 

4.      Kalendarz każdego roku szkolnego określają odrębne przepisy.

 

 

 

§ 27

1.        Podstawową formą pracy gimnazjum jest system klasowo-lekcyjny.

 

2.        Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

            

3.        Przerwy między lekcyjne mogą trwać od 5 do 20 minut. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor gimnazjum.

 

4.        W uzasadnionych przypadkach takich jak realizacja zajęć dydaktycznych w blokach tematycznych, programów autorskich, eksperymentów dydaktycznych możliwe jest ustalenie innej liczebności grup lub innej długości trwania lekcji i przerw. Wymaga to zgody dyrektora gimnazjum.

 

5.        Szkoła prowadzi również oddziały klas specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym (zgodnie z odrębnymi przepisami). Liczba uczniów w oddziale liczy od 10 do 16. Dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych z zachowaniem ustalonej przepisami liczby uczniów.

 

6.        W przypadku gdy u co najmniej jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów można obniżyć o dwie osoby.

 

7.        W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego gimnazjum liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w punkcie 5 i 6.

 

8.        W uzasadnionych przypadkach możliwe jest tworzenie oddziałów integracyjnych (zgodnie z odrębnymi przepisami).

 

 

§ 28

Podział oddziałów na grupy lub tworzenie grup międzyoddziałowych ustala dyrektor gimnazjum na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 29

1.        Gimnazjum w miarę posiadanych możliwości organizuje zajęcia pozalekcyjne oraz wprowadza przedmioty nadobowiązkowe.

 

2.        Dla uczniów mających trudności w nauce i uczniów z zaburzeniami rozwojowymi mogą być organizowane zajęcia wyrównawcze i korekcyjne oraz oddziały kształcenia specjalnego.

 

3.        Uczniowie wymienieni w pkt. 2 mogą być kierowani do placówek specjalistycznych organizujących zajęcia terapeutyczne, wyrównawcze i korekcyjne.

 

4.        Dla uczniów z uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku zasady udzielania opieki i pomocy z udziałem nauczycieli, rodziców i uczniów określane są indywidualnie dla każdego ucznia.

 

§ 30

Zakres i rodzaj zajęć pozalekcyjnych ustala corocznie dyrektor gimnazjum z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych szkoły.

 

 

§ 31

1.        W gimnazjum funkcjonuje biblioteka szkolna, która służy realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych i popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej. Jest ona interdyscyplinarną pracownią szkolną, posiada czytelnię umożliwiającą prowadzenie zajęć z grupą uczniów. Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy gimnazjum, rodzice oraz w szczególnych przypadkach absolwenci.           

2.        Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora gimnazjum do tygodniowego planu zajęć - tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

 

3.        Szczegółowe zadania biblioteki określa osobny regulamin stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego statutu.

 

§ 32

1.   Dla uczniów którzy muszą dłużej przebywać w gimnazjum ze względu na czas pracy ich 

       rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, gimnazjum organi-    

       zuje świetlicę.

W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

 

§ 33

1.        Celem zapewnienia bezpieczeństwa uczniów na terenie gimnazjum pełnione są dyżury nauczycielskie.

 

2.        Podczas zajęć poza terenem gimnazjum i na czas trwania wycieczek nauczyciele-organizatorzy korzystają w miarę potrzeb z pomocy rodziców. Nie zmienia to zasady odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo wszystkich dzieci.

 

3.        Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zbiórek harcerskich odpowiedzialni są instruktorzy ZHP lub ZHR prowadzący drużyny.

 

4.        Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.

 

§ 34

1.        Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą. W szczególnych przypadkach dyrektor gimnazjum może powierzyć obowiązki wychowawcy klasy dwóm nauczycielom.

 

2.        Funkcję wychowawcy dyrektor gimnazjum powierza nauczycielowi, który - jeśli nie zajdą szczególne okoliczności - prowadzi oddział w całym cyklu nauczania.

 

3.        Rodzice uczniów każdego oddziału, mogą wystąpić do dyrektora gimnazjum z wnioskiem o zmianę wychowawcy. Wniosek na piśmie wraz z uzasadnieniem, powinien być podpisany przez 2/3 rodziców danego oddziału. Dyrektor gimnazjum jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i poinformowania zainteresowanych o zajętym stanowisku w terminie 30 dni od otrzymania wniosku.

 

 

 

 

 

Rozdział VI – Uczniowie

 

§ 35

Do gimnazjum uczęszczają uczniowie mieszkający w jej obwodzie, którzy ukończyli szkołę podstawową z wyłączeniem uczniów, którzy zostali przyjęci do innych szkół.

 

Na wniosek rodziców i po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor gimnazjum może:

1) zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza gimnazjum,

2) odroczyć obowiązek szkolny ze względu na długotrwałą chorobę.

3.        W uzasadnionych przypadkach do gimnazjum mogą uczęszczać uczniowie mieszkający poza jej obwodem. Przyjęcie dzieci spoza obwodu nie może powodować pogorszenia warunków pracy gimnazjum.

 

§ 36

Uczeń ma prawo do:

 

1)       zapoznania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów na lekcjach wprowadzających oraz w bibliotece szkolnej,

 

2)       właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

 

3)       życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania,

 

4)       opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa,

 

5)       swobody w wyrażaniu myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,

 

6)       sprawiedliwej, umotywowanej i jawnej oceny ustalonej na podstawie znanych kryteriów, zgodnych ze szkolnym systemem oceniania,

 

7)       powiadamiania go o terminie i zakresie (cały dział)  pisemnych sprawdzianów wiadomości, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem,

 

8)       rozwijania swych zainteresowań i zdolności na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,

 

9)       odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych i ferii,

 

10)    uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przypadku trudności w nauce, na zasadach określonych w regulaminie szkoły,

 

11)    korzystania z pomieszczeń gimnazjalnych, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki, na zasadach określonych w regulaminie szkoły,

 

12)    korzystania z opieki zdrowotnej na warunkach określonych odrębnymi przepisami,

 

13)    korzystania z poradnictwa i terapii pedagogicznej oraz psychologicznej,

 

14)    uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych na terenie gimnazjum, jeżeli jego postawa i zachowanie nie budzą zastrzeżeń,

 

15)    wpływania na życie gimnazjum poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły,

 

16) prawo odwołania się od oceny zachowania w sytuacjach i na zasadach określonych w    

      szkolnym systemie oceniania,

 

16)    noszenia emblematu szkoły.

 

§ 37

Uczeń ma obowiązek:

 

1)       uczyć się systematycznie i rozwijając swoje umiejętności, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu gimnazjum, regularnie uczęszczać na lekcje i nie spóźniać się,

 

2)       godnie reprezentować szkołę,

 

3)       starać się o uzyskanie jak najwyższej oceny własnego zachowania,

 

4)       odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników gimnazjum,

 

5)       dbać o kulturę słowa w gimnazjum i poza nim,

 

6)       chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny,

 

7)       dbać o ład i porządek oraz mienie szkolne, własne i innych. Za szkody wyrządzone w mieniu szkolnym odpowiadają rodzice.

 

§ 38

Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzję podejmuje dyrektor gimnazjum na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

 

§ 39

1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia:

1)       pochwałę na forum klasy,

 

2)       pochwałę na forum gimnazjum,

 

3)       dyplom,

 

4)       list pochwalny skierowany do rodziców,

 

5)       nagrodę rzeczową (nagrody są finansowane z budżetu szkoły, budżetu organu prowadzącego oraz przez Radę Rodziców),

 

6)       wpis do Złotej księgi,

 

7)       Udział i zdobyte lokaty oraz wyróżnienia w konkursach wiedzy, igrzyskach sportowych itp. odnotowuje się na świadectwach szkolnych.

 

2. Za lekceważenie nauki i innych obowiązków uczeń może otrzymać

    następujące kary:

 

1)       naganę na forum klasy,

 

2)       naganę na forum gimnazjum,

 

3)       zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,

 

4)       pisemne powiadomienie rodziców,

 

5)       przeniesienie do oddziału równoległego.

 

3.        przyznanych uczniowi nagrodach lub zastosowanych wobec niego karach wychowawca klasy powiadamia rodziców (opiekunów) ucznia.

 

§ 40

 

1.   Uczeń podlega obowiązkowi szkolnemu do 18. roku życia.

 

Uczeń, który ukończył 18 rok życia a nie ukończył gimnazjum i w sposób nagminny łamie   Regulamin Szkoły zostaje skreślony z listy uczniów. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego(zgodnie z art. 39 ust. 2 Ustawy o Systemie Oświaty).

 

Uczeń, którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów, może być na wniosek dyrektora szkoły przeniesiony przez kuratora oświaty do innego gimnazjum.

 

Wniosek dyrektora, o którym mowa w ust. 2, następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.

 

 

Rozdział VII - Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum

 

§ 41

1.        W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

 

2.        Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

 

§ 42

1.  Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest 

     odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego   

     opiece uczniów.

 

3.        Do zadań nauczycieli należy w szczególności:

1)       realizowanie obowiązującego w gimnazjum programu nauczania oraz programu wychowawczego szkoły,

 

2)       wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

 

3)       doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,

 

4)       systematyczne i obiektywne ocenianie pracy uczniów,

 

5)       eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

 

6)       systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,

 

7)       czynny udział w pracy rady pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał,

 

8)       współpraca z rodzicami.

 

§ 43

1.        Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów tworzą zespoły przedmiotowe. Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego.

 

2.        Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora gimnazjum przewodniczący zespołu.

 

3.        Zadaniami zespołu przedmiotowego są:

 

1)       wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,

 

2)       opracowanie kryteriów oceniania uczniów i badania ich osiągnięć,

 

3)       opiniowanie programów autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych,

 

4)       organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,

 

5)       współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.

 

§ 44

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół.

 

2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

 

3. Do zadań zespołów nauczycielskich należy w szczególności:

 

1)       monitorowanie zestawu szkolnych programów nauczania,

 

2)       uzgadnianie spraw związanych z korelacją treści programowych w obrębie przedmiotów, ścieżek edukacyjnych a także w sprawie tygodniowego łącznego obciążenia uczniów,

 

3)       bliższe poznanie sytuacji rodzinnej ucznia, jego stonu zdrowia, a także poznanie predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień danego zespołu klasowego

 

4)       dokonywanie ewaluacji śródrocznych i końcoworocznych osiągnięć uczniów

                                                                                              § 45

Do zadań wychowawcy należy w szczególności:

 

1)       otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów,

 

2)       utrzymywanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad, wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów,

 

3)       planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, które rozwijają i integrują zespół,

 

4)       współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych,

 

5)       współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym,

 

6)       kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez wychowanków, w szczególności w zakresie regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne,

 

7)       otaczanie opieką dzieci specjalnej troski,

 

8)       pomaganie w organizacji i udział w życiu kulturalnym klasy,

 

9)       dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawcy klasy oraz przedkładanie sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach rady pedagogicznej,

 

10)    systematyczne prowadzenie dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej.

 

 

3.        Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz innych właściwych placówek lub instytucji oświatowych i naukowych.

 

§ 46

1.        Do wspólnych zadań pedagoga i psychologa szkolnego należy:

 

1)       udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych na tle niepowodzeń szkolnych,

2)       przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży,

 

3)       udzielanie porad rodzicom w rozwiązywaniu trudności wychowawczych,

 

4)       koordynowanie prac z zakresu profilaktyki wychowawczej i zdrowotnej,

 

5)       dokonywanie okresowych analiz sytuacji wychowawczej w gimnazjum,

 

6)       systematyczne prowadzenie dokumentacji swojej działalności,

 

7)       współpraca w realizacji swoich zadań z instytucjami świadczącymi pomoc terapeutyczną, psychologiczną i wychowawczą,

 

8)       pomoc wychowawcom klas w prowadzeniu godzin wychowawczych,

 

9)       prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z młodzieżą mającą zaburzenia zachowania, problemy z nadpobudliwością i zachowaniem oraz inne zaburzenia emocjonalne.

 

2.        Pedagog szkolny w szczególności:

 

1)       rozpoznaje warunki życia i nauki uczniów z trudnościami dydaktycznymi w ścisłej współpracy w wychowawcami klas,

 

2)       udziela uczniom pomocy w wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia,

 

3)       organizuje opiekę i pomoc materialną dla uczniów opuszczonych i zaniedbanych,

 

4)       wnioskuje o kierowanie uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do placówek opieki społecznej i właściwych kompetencyjnie organizacji pozarządowych,

 

5)        kontroluje realizację obowiązku szkolnego,

 

6)       w uzasadnionych przypadkach ma prawo w porozumieniu z dyrektorem szkoły występować z wnioskami do sądu rodzinnego i opiekuńczego oraz reprezentowania gimnazjum przed tym sądem oraz współpracy z kuratorem sądowym.

 

3.        Psycholog szkolny w szczególności:

 

1)       organizuje różne formy terapii dla uczniów z objawami niedostosowania społecznego,

 

2)       prowadzi z młodzieżą zajęcia psychoedukacyjne, których celem jest zdobywanie określonych umiejętności psychologicznych niezbędnych w podejmowaniu satysfakcjonujących kontaktów między ludźmi w tym:

·          komunikowania się,

·          podejmowania decyzji,

·          asertywności,

·          negocjacji,

·          otwartości na siebie i innych,

·          funkcjonowania w relacjach z innymi,

 

prowadzi badania możliwości intelektualnych uczniów,

 

4) organizuje lub prowadzi zajęcia terapii rodzinnej dla zainteresowanych tą formą pomocy.

 

§ 47

Nauczyciel bibliotekarz, realizując swoje zadania, w szczególności:

 

1)       gromadzi, zgodnie z potrzebami czytelników, zbiory biblioteki, dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego,

 

2)       gromadzi czasopisma popularnonaukowe, pedagogiczne, środki audiowizualne (slajdy, taśmy wideo, płyty, taśmy magnetofonowe, CD-ROM-y, DVD-ROM-y, taśmy magnetowidowe,

 

3)       udostępnia zbiory biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych oraz wypożyczeń do pracowni przedmiotowych,

 

4)       rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze uczniów związane z nauką i z indywidualnymi zainteresowaniami,

 

5)       udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informuje o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych,

 

6)       udziela pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktycznej,

 

7)       przeprowadza analizy stanu czytelnictwa,

 

8)       opracowuje roczne plany pracy biblioteki uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych,

 

9)       systematycznie zabezpiecza zbiory przed zbyt szybkim zużyciem,

 

10)    dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych prowadząc odpowiednią dokumentację,

 

11)    współuczestniczy w realizacji zajęć dydaktycznych szkoły.

 

§ 48

Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania gimnazjum, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor gimnazjum.

 

Rozdział VIII - Rodzice (opiekunowie)

 

§ 49

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka wynikających z ustawowego obowiązku szkolnego należy:

 

1)       zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,

 

2)       zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie do zajęć szkolnych.

 

§ 50

1. Dla zapewnienia warunków osiągania jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania uczniów konieczna jest współpraca rodziców z organami gimnazjum. W ramach tej współpracy rodzice maja prawo do:

 

1)   kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami,

 

2)   porad pedagoga i psychologa szkolnego,

 

3)   dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i 

       rodziny.

 

      4)    występowanie z inicjatywami wzbogacającymi życie gimnazjum,

 

5)   wyrażania opinii dotyczących pracy gimnazjum i poszczególnych nauczycieli  

      dyrektorowi gimnazjum oraz kuratorowi oświaty, bezpośrednio lub za pośrednictwem 

      swych reprezentantów.

 

Do obowiązków rodziców należy:

 

1)        wspieranie procesu nauczania i wychowania,

 

2)   systematyczny kontakt z wychowawcą klasy,

 

3)   udzielanie w miarę swoich możliwości pomocy organizacyjnej

      i materialnej gimnazjum.

 

 

Rozdział IX - Postanowienia końcowe

 

§ 51

Gimnazjum jest jednostką budżetową, finansowaną przez Gminę Mrocza. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

 

§52

1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.Tablice i stemple zawierają nazwę, numer porządkowy i siedzibę gimnazjum: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy.

 

§ 53

Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 54

Na terenie gimnazjum mają prawo przebywać uczniowie, ich rodzice lub prawni opiekunowie. Pozostałe osoby zgłaszają uzasadnioną obecność pracownikowi szkoły (woźnemu, nauczycielowi pełniącemu dyżur lub dyrekcji ).

 

§ 55

Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: pracowników, uczniów i nauczycieli.

 

                                                                        § 56

Niniejszy statut został opracowany przez RP i po konsultacji z RR i SU zatwierdzony w dniu 26 września 2002r.

 

 

 

                                                                                             

                                                                                             

 

 

metryczka


Wytworzył: Szkoła (29 marca 2006)
Opublikował: Romuald Rosiński (29 marca 2006, 18:42:49)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2095