Uchwała Nr XIV/122/2015
Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza

z dnia 11 grudnia 2015 r.

w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Mrocza  na lata 2016 - 2026

 Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym                    ( t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 1515 ), oraz art. 226, art. 227, art. 228, art. 229, art. 230 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r.o finansach publicznych ( t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 885 ze zm.[1])) uchwala się, co następuje:

§ 1.  Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Mrocza na lata 2016 – 2026 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2016-2026, zgodnie z załącznikiem Nr 1.

§ 2.  Ustala się wykaz przedsięwzięć wieloletnich realizowanych w latach 2016-2026, zgodnie z załącznikiem Nr 2.

§ 3.  Upoważnia się  Burmistrza Miasta i  Gminy Mrocza do zaciągania zobowiązań:

1)  związanych z realizacją przedsięwzięć określonych załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały;

2)  z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest  niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

§ 4.  Upoważnia się Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2.

§ 5.  Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi  Miasta i Gminy Mrocza.

§ 6.  Traci moc uchwała Nr II/9/2014 Rady Miejskiej w Mroczy z dnia 17 grudnia 2014r.               w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015-2026.

§ 7. . Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.  

 

 

 

 Przewodniczący Rady Miejskiej w Mroczy


Andrzej Brzóska

 


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XIV/122/2015
Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza
z dnia 11 grudnia 2015 r.
Zalacznik1.pdf


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XIV/122/2015
Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza
z dnia 11 grudnia 2015 r.
Zalacznik2.pdf


Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XIV/122/2015
Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza
z dnia 11 grudnia 2015 r.
Zalacznik3.pdf


Uzasadnienie

 Założenia do Wieloletniej Prognozy Finansowej na 2016 rok i lata następne

 Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Mrocza, zwana dalej WPF, została przygotowana na lata 2016-2026 i stanowi instrument zarządzania finansami, jak i dokument strategiczny służący ocenie długoterminowego potencjału, w celu zaplanowania niezbędnych wydatków bieżących oraz ustalenia możliwości inwestycyjnych. Długość okresu objętego prognozą została określona w art. 227 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych. Zgodnie z powyższym przepisem prognozę należy sporządzić na okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat, jednakże okres ten nie może być krótszy niż okres na jaki przyjęto limity wydatków dla przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3. Jednocześnie art. 227 ust. 2 nakłada obowiązek sporządzenia prognozy kwoty długu, stanowiącą część wieloletniej prognozy finansowej, na okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągać zobowiązania. Gmina Mrocza planuje się spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wykupu wierzytelności do 2026 roku.

 Wymogi dotyczące opracowania wieloletniej prognozy finansowej zostały określone :

 -  w art. 229 ufp, zgodnie z którym przyjęte w wieloletniej prognozie finansowej i budżecie powinny być zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki samorządu terytorialnego;

 - w art. 242 ufp, gdzie wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące, powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki;

 - w art. 243 ufp, w którym określony został indywidualny wskaźnik limitujący wielkość obsługi zadłużenia. Oznacza to, że nie będzie można uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym roku następującym po roku budżetowym, relacja łącznej kwoty obsługi zadłużenia powiększonej o spłaty rat kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych do planowanych dochodów ogółem budżetu, przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów ogółem budżetu. Ograniczenia te nie będą mieć zastosowania do spłaty zadłużenia zaciąganego w związku z realizacją programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków unijnych, jednak w terminie nie dłuższym niż 90 dni po zakończeniu projektu oraz otrzymaniu refundacji ( termin ten nie ma zastosowania do odsetek zaciągniętych na wkład krajowy).

 Wielkości wykazane w wieloletniej prognozie finansowej w roku 2016 wynikają  z  Uchwały Budżetowej Gminy Mrocza. Zarówno WPF jak i projekt budżetu na 2016 rok opracowane zostały zgodnie z możliwościami finansowymi Gminy, z uwzględnieniem wskaźników makroekonomicznych określonych przez Ministerstwo Finansów. Długi horyzont czasowy stwarza zawsze olbrzymie problemy z  realnym szacowaniem wartości przyjętych w prognozie – im odleglejszy termin tym zwiększone ryzyko niewłaściwego szacunku.

 Tabela 1. Dane makroekonomiczne na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jst

 Wskaźnik

 2016

 2017

 2018

 2019

 2020

 2021

 2022

 2023

 2024

 2025

 2025

 2026

 PKB

 3,80%

 3,90%

 4,00%

 3,90%

 3,80%

 3,70%

 3,50%

 3,30%

 3,10%

 3,00%

 3,00%

 3,00%

 Inflacja

 1,70%

 1,80%

 2,50%

 2,50%

 2,50%

 2,50%

 2,50%

 2,50%

 2,50%

 2,50%

 2,50%

 2,50%

 Źródło: Wytyczne dotyczące założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Aktualizacja –październik 2015r., Minister Finansów, Warszawa, 6.10.2015r.

 Planowane dochody i wydatki w 2016 roku dla Gminy Mrocza wyliczone zostały w oparciu o wskaźniki określone  Zarządzeniem Nr 0050.147.2015 Burmistrza Miasta i Gminy w Mroczy  z dnia 14 września 2014 roku. Przyjęte w nim niektóre założenia opierały się na wskaźnikach stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2016.

 Prognoza dochodów

 Ø Subwencje ogólne z budżetu państwa

 W 2016 roku nastąpił wzrost subwencji ogólnej o  kwotę 469.051,00 zł w stosunku do roku 2015 tj. około 3,15%

 · wzrost subwencji oświatowej o kwotę 202.356,00 zł

 · wzrost subwencji wyrównawczej o kwotę 271.338,00 zł

 · zmniejszenie subwencji równoważącej o kwotę 4.643,00 zł

 Kwota subwencji ogólnej na 2016 rok wynosi 15.339.824,00 zł, natomiast w latach 2017-2019 prognozuje się kwoty na poziomie roku 2016.

 W kwocie części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na rok 2016 zostały uwzględnione skutki finansowe zmiany zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego z tytułu objęcia od roku szkolnego 2015/2016 obowiązkiem szkolnym wszystkich dzieci 6-letnich.

 Ø Dotacje z budżetu państwa na cele bieżące

 Dotacje z budżetu państwa na 2016 rok zaplanowano w wysokości określonej w pismach otrzymanych od dysponentów: Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i  Krajowego Biura Wyborczego tj. 4.403.097,00 zł. Uwzględniono także zwrot w formie dotacji 30% wydatków zrealizowanych z w ramach funduszu sołeckiego za 2015 rok tj. kwotę 24.166,00 zł.

 Natomiast kwoty dotacji z budżetu państwa na lata 2017-2019 zaplanowano na poziomie roku 2016, ponieważ w trakcie roku budżetowego poziom ich ulega zwiększeniu na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, a co za tym idzie zwiększają się zarówno dochody i wydatki bieżące.

 Ø Dochody bieżące

 W 2016 roku zaplanowano:

 - wzrost podatku od środków transportowych średnio o 1% (uchwała Nr XIII/113/2015 Rady Miejskiej w Mroczy z dnia 27.11.2015r.);

 - stawki dla podatku od nieruchomości w zakresie opodatkowania:

 · budynków mieszkalnych, pozostałych budynków, gruntów związanych z prowadzeniem działalności, gruntów pod jeziorami, oraz gruntów pozostałych – wzrost do 3%,

 · budowli – w  wysokości tj. 2% wartości budowli,

 ·   w pozostałym zakresie wg stawek ustawowych na 2016 rok, zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 5 sierpnia 2015r. (uchwała Nr XII/102/2015 Rady Miejskiej w Mroczy z dnia 30 października 2015 roku w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości);

 - podatek rolny w wysokości 53,75 zł za 1 dt, na podstawie Komunikatu Prezesa GUS  z dnia 19.10.2015r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2016;

 - podatek leśny  w kwocie 191,77 za 1m3, na podstawie Komunikatu Prezesa GUS  z dnia 20.10.2015r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2015r.

 - podatek od czynności cywilnoprawnych –  na podstawie przewidywanego wykonania roku 2015

 - podatek od spadków i darowizn -  na podstawie przewidywanego wykonania roku 2015,

 - opłata od posiadania psa – wzrost o 3% (uchwała Nr XII/103/2015 Rady Miejskiej w Mroczy z dnia 30 października 2015 roku w sprawie ustalenia opłaty od posiadania psa);

 - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi – na podstawie uchwały Nr IX/66/2015 z Rady Miejskiej w Mroczy dnia 19 czerwca 2015r.;

 -  pozostałe podatki i opłaty – wzrost średnio o 3% w stosunku do roku 2015,

 - dochody z dzierżawy, najmu oraz opłaty za wieczyste użytkowanie - na podstawie obowiązujących przepisów prawa i zawartych umów;

 - udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa :

 · podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości określonej w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 12.10.2015r. tj. 3.402.194,00 zł, w latach 2017-2019 przyjęto o wskaźnik wzrostu PKB;

 · podatek dochodowy  od osób prawnych w wysokości przewidywanego wykonania 2015 roku, tj. 32.000,00 zł – w latach 2017-2019 przyjęto o wskaźnik wzrostu PKB.

 W latach 2017-2019 przyjęto wzrost podatków i opłat lokalnych o 2%, natomiast podatek od nieruchomości o 1%.

 Dochody majątkowe

 Z uwagi na kontynuację zadania  pn. „Budowa hali widowiskowo-sportowej wraz z zapleczem i infrastrukturą” i zgodnie z podpisaną umową z Ministerstwem Sportu i Turystyki (Nr 2014/0381/3012/SubA/DIS/S z dnia 13.10.2014r.) o dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, zaplanowano środki na ten cel w wysokości 2.460.000,00 zł.

 W dochodach majątkowych ujęty został także 30% zwrot wydatków inwestycyjnych zrealizowanych w 2015 roku w ramach funduszu sołeckiego tj. kwota 50.637,00 zł.

 Dochody ze sprzedaży majątku  w 2016 roku ustalono na podstawie sporządzonego wykazu. Planuje się dochody ze sprzedaży 8 działek budowlanych ( podzielonych z działki Nr 1305/17), 1 działkę będącą drogą  i 5 lokali mieszkalnych na łączną kwotę 200.000 zł tj. 0,6 % planu ogółem. Do zbycia proponuje się podzielone działki budowlane o numerach: 1305/18, 1305/19, 1305/20, 1305/21, 1305/22, 1305/23, 1305/25, 1305/26 położonych w Mroczy przy ul. Piastowskiej, oraz działkę Nr 1305/24 – droga. Sprzedaż działek nastąpi w trybie przetargu nieograniczonego. W kolejnych latach tj. 2017-2026 planuje się sprzedaż mienia gminnego  na poziomie 200.000,00 zł.

 Rok

 Majątek przeznaczony do sprzedaży

 Lokale mieszkalne

 Nr działki

 Powierzchnia działki [ha]

 Położenie działki

 Planowany dochód

 Uwagi

 (planowany podział)

 2016

 5 lokali mieszkalnych

 1305/17

 1,9395

 Mrocza

 200 000,00

 8 działek budowlanych 1 działka - droga

 2017

 5 lokali mieszkalnych

 999/17

 0,5597

 Mrocza

 200 000,00

 5 działek

 999/29

 0,5835

 Mrocza

 3 działki

 2018

 5 lokali mieszkalnych

 93

 1,0400

 Białowieża

 200 000,00

 5 działek

 171/4

 1,2206

 Krukówko

 

 2019

 5 lokali mieszkalnych

 44/2

 2,5100

 Jeziorki Zabartowskie

 200 000,00

 

 98/1

 0,3455

 Wyrza

 

 2020

 5 lokali mieszkalnych

 107

 2,4100

 Ostrowo

 200 000,00

 

 1/1

 1,1700

 Kosowo

 

 2021

 5 lokali mieszkalnych

 64

 0,8072

 Witosław

 200 000,00

 

 54/3

 0,8000

 Wiele

 

 2022

 5 lokali mieszkalnych

 118

 1,9400

 Ostrowo

 200 000,00

 

 77

 0,8800

 Wiele

 

 2023

 5 lokali mieszkalnych

 98/3

 3,4634

 Kaźmierzewo

 200 000,00

 

 181

 0,0500

 Drzewianowo

 

 2024

 5 lokali mieszkalnych

 44

 2,9100

 Kaźmierzewo

 200 000,00

 

 798/6

 1,1677

 Mrocza

 

 2025

 5 lokali mieszkalnych

 52/3

 0,0840

 Drzewianowo

 200 000,00

 

 166

 0,9000

 

 117/3

 0,2372

 

 2026

 5 lokali mieszkalnych

 432/9

 1,0180

 Mrocza

 200 000,00

 

 432/8

 0,4235

 

 798/5

 1,2907

 

 Prognoza wydatków

 Poziom prognozowanych wydatków zdeterminowany jest zakresem realizowanych zadań oraz możliwościami finansowymi Gminy Mrocza. Jednocześnie szczególna uwaga skoncentrowana została na konieczności generowania odpowiedniej wysokości środków na spłatę zobowiązań dłużnych, m.in. powstałych w wyniku wykupu wierzytelności. Od 2015 roku realizowany jest program ograniczenia deficytu budżetu Gminy, z perspektywą generowania na lata kolejne nadwyżek budżetowych. Działania te są niezbędne dla sukcesywnej i planowanej spłaty zadłużenia. Poziom wydatków Gminy Mrocza na lata 2016-2026 zapewnia w prognozowanym okresie spłatę zadłużenia i realizację zadań, jednak brak informacji dotyczącej nowej perspektywy pozyskiwania środków z Unii Europejskiej jest czynnikiem ograniczającym gwarantowanie środków na rozwój inwestycyjny.

 Ø Wydatki bieżące

 Wydatki na obsługę długu zostały zaplanowane w oparciu o harmonogramy spłat  zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek oraz wykupów wierzytelności. Odsetki od wykupu wierzytelności w roku 2016 i w latach następnych nie podlegają liczeniu do wskaźnika planowanej łącznej kwoty spłaty zobowiązań, o której mowa w art. 243 ust. 1 ufp.

 Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wyodrębniono wydatki z tytułu wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, oraz wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego, sklasyfikowane w rozdziale 75022 „ Rady gmin” i 75023 „Administracja publiczna”.

 Na podstawie Zarządzenia Nr 0050.147.2015 Burmistrza Miasta i Gminy w Mroczy z dnia 14 września 2015r. określone zostały wytyczne do prognozowania wydatków bieżących,. tj.:

 -  fundusz płac na 2016 rok został zwiększony średnio o 2%, jednak ze względu na ograniczone możliwości finansowe Gminy fundusz płac nie został zwiększony o wskaźnik, uwzględnione zostały tylko nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne;

 - minimalne wynagrodzenie zostało przyjęte na poziomie 1.850,00 zł, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 września 2015r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2015r.

 - wynagrodzenia bezosobowe – na poziomie 2015 roku;

 W latach 2017-2019 przyjmuje się wzrost płac o średnio 2%.

 W 2016 roku zmniejszone zostały wydatki związane z funkcjonowaniem organów jst, spowodowane jest to brakiem wzrostu wydatków bieżących w stosunku do roku 2015,                      (z wyłączeniem opłat za media, co i energię – wzrost o 1%). W latach 2017-2019 przewiduje się wzrost wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem organów jst, o wskaźnik inflacji.

 Ø Wydatki majątkowe

 Wydatki inwestycyjne zaplanowano w oparciu o budżet zadaniowy. Limity wydatków na poszczególne zadania inwestycyjne realizowane w latach określone zostały na podstawie dokumentacji kosztorysowej, wstępnej kalkulacji kosztów oraz kwot określonych we wnioskach o dofinansowanie.

 Wśród wydatków majątkowych wyróżnia się te, o których mowa w art. 226 ust. 3 ustawy o finansach publicznych z 2009r., a które pokrywają się z przedsięwzięciami wykazanymi w załączniku Nr 2 do uchwały.

 W 2016 roku wydatki na inwestycje planowane są na poziomie 4.896.528,80, zł, co stanowi około 15,2% wydatków ogółem. Wydatki w kwocie 2.460.000,00 zł stanowią środki z dofinansowania z Ministerstwa Sportu i Turystyki, na kontynuacje zadania pn. „Budowa hali widowiskowo-sportowej wraz z zapleczem i infrastrukturą”.

 W ramach wydatków majątkowych kwotę 1.102.651,67 zł stanowią spłaty rat wierzytelności, tj. 22,5% wydatków majątkowych.

 Zaplanowano rezerwę inwestycyjną w wysokości 350.000,00 zł.

 Ponadto w ramach wydatków majątkowych planuje się udzielić dotacji dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Drzewianowie  na zakup samochodu pożarniczego ratowniczo-gaśniczego typu średniego w kwocie 200.000,00 zł. Wydatek ten ma być sfinansowany pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.

 Ø Prognoza kwoty długu

 Na rok 2016 zaplanowano budżet deficytowy w wysokości 200.000,00 zł. Począwszy od roku 2017 wynik budżetu wykazuje nadwyżkę , która będzie przeznaczona na pokrycie rozchodów związanych ze spłatą wcześniej zaciągniętych zobowiązań  z tytułu kredytów i pożyczek.

 Wieloletnia prognoza finansowa w zakresie długu  uwzględnia zaciągnięcie  w 2016 roku kredytu i pożyczki z WFOŚiGW w wysokości 1.593.286,52 zł, tj. na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytów – 1.393.286,52 zł, oraz na planowany deficyt 200.000,00 zł. Okres spłaty kredytu w kwocie 1.393.286,52 przypada w latach 2018-2026 i przedstawia się następująco :

 · w roku 2018 – kwota    40.000,00 zł,

 · w roku 2019 – kwota    40.000,00 zł,

 · w roku 2020 – kwota  100.000,00 zł,

 · w roku 2021 – kwota  100.000,00 zł,

 · w roku 2022 – kwota  150.000,00 zł,

 · w roku 2023 – kwota  250.000,00 zł,

 · w roku 2024 – kwota  250.000,00 zł,

 · w roku 2025 – kwota  250.000,00 zł,

 · w roku 2026 – kwota  213.286,52 zł.

 Spłata pożyczki z WFOŚiGW w kwocie 200.000,00 zł rozpisana została na lata 2018-2022 i przedstawia się następująco :

 · w roku 2018 – kwota    40.000,00 zł,

 · w roku 2019 – kwota    40.000,00 zł,

 · w roku 2020 – kwota  100.000,00 zł,

 · w roku 2021 – kwota  100.000,00 zł,

 · w roku 2022 – kwota  150.000,00 zł,

 Stan zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek na 2016r. przedstawia tabela :

 Lp.

 Wierzyciele

 Nazwa zadania

 Kwota zadłużenia

 1.

 WFOŚiGW Toruń

 Budowa oczyszczalni ścieków wraz z przepompownią w Mroczy

 152.000,00

 2.

 WFOŚiGW Toruń

 Poprawa infrastruktury technicznej związanej z zaopatrzeniem w wodę poprzez rozbudowę Stacji uzdatniania Wody w Wielu oraz budowę wodociągów w Gminie Mrocza

 

 171.550,00

 3.

 WFOŚiGW Toruń

 Przebudowa Stacji Uzdatniania Wody w Modrakowie warz z rozbudową sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Mrocza

 278.400,00

 4.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa obwodnicy Miasta Mrocza

 661.680,00

 5.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Remont pokrycia dachowego na budynku Gimnazjum w Mroczy

 Budowa studni na Stadionie Miejskim w Mroczy

 80.000,00

 6.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa obwodnicy Miasta Mrocza

 1.450.000,00

 7.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Kredyt konsolidacyjny – na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań

 1.200.000,00

 8.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Budowa obwodnicy Miasta Mrocza

 969.189,25

 9.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa boisk sportowych ORLIK w Mroczy i w Witosławiu

 335.000,00

 10.

 Bank Spółdzielczy w Bydgoszczy

 Modernizacja szlaku turystycznego łączącego miejscowość Wiele z rezerwatem jezioro Wieleckie – etap I

 85.000,00

 11.

 Bank Spółdzielczy w Bydgoszczy

 Budowa świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem ornitologicznym w miejscowości Wiele, gmina Mrocza

 340.000,00

 12.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa obwodnicy Miasta Mrocza

 1.170.000,00

 13.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Zagospodarowanie terenu wokół Szkoły Podstawowej w Mroczy

 540.000,00

 14.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Zagospodarowanie terenu wokół Szkoły Podstawowej w Witosławiu

 252.000,00

 15.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa centrum turystyki rowerowej w Krukówku

 252.000,00

 16.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Remont świetlicy wiejskiej w Jeziorkach Zabartowskich, gmina Mrocza

 37.894,68

 

 RAZEM

 KREDYTY  I  POŻYCZKI  w 2016 roku

 + kredyt na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytów

 + planowana pożyczka na deficyt - Dotacja dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Drzewianowie  na zakup samochodu pożarniczego ratowniczo-gaśniczego typu średniego

 RAZEM  ZADŁUŻENIE NA 2016 R.

 7.974.713,93

 

 + 1.393.286,52

 

 

 +   200.000,00

 9.568.000,45

 Zadłużenie z tytułu wykupów wierzytelności w 2016r. przedstawia się następująco:

 Lp.

 Wierzyciele

 Nazwa zadania

 Kwota zobowiązania

 1.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Remont ulic w Mroczy : Czarna Droga, Agatki, Ogrodowa, Żabia, Piaskowa, Rzemieślnicza, Postępu

 458.965,00

 2.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Remont świetlicy wiejskiej w Drzewianowie

 114.993,00

 3.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Zagospodarowanie terenu wokół świetlicy wiejskiej w Drzewianowie

 46.224,00

 4.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Budowa świetlicy wiejskiej w Kaźmierzewie

 92.225,00

 5.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Kozia Góra wraz z budową nawierzchni drogi Kosowo-Kozia Góra

 128.049,91

 6.

 PKO Bank Polski SA

 Budowa obwodnicy miasta Mrocza

 5.126.173,75

 7.

 Getin Noble Bank

 Budowa kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej dla miejscowości Chwałka i Ostrowo w gminie Mrocza

 1.123.494,80

 

 RAZEM

 WYKUPY  WIERZYTELNOŚCI w 2016r.

 + zaciągnięcie I transzy wykupu wierzytelności – PKO BP SA na zadanie Budowa hali widowiskowo-sportowej wraz z infrastrukturą  ze (spłatą 1 raty 5.555,56)

 RAZEM ZADŁUŻENIE NA 2016 R.

 7.090.125,46

 

 

 + 594.444,44

 7.684.569,90

 Zadłużenie na 2016r. z tytułu pożyczek i kredytów wynosi 9.568.000,45 zł, natomiast z tytułu wykupu wierzytelności 7.684.569,90 zł. Razem kwota zadłużenia to 17.252.570,35 zł, co stanowi 53,8% planowanych dochodów ogółem.

 Na dzień sporządzenia planu budżetu na 2016 rok, zgodnie z kwartalnym sprawozdaniem Rb-NDS o nadwyżce/deficycie za okres od początku roku do dnia 30 września 2015r., oraz zgodnie z WPF na lata 2015-2016, w przychodach budżetu ujęta jest kwota  615.541,20 zł, jako kredyt na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Kredyt ten w 2015 roku nie zostanie uruchomiony, w związku z tym kwotę długu na 2016 rok pomniejszono o w/w wartość.

 Szczegółowe wyliczenie kwoty długu zostanie dołączone osobnym dokumentem.

 Spłaty rat pożyczek i kredytów  w 2016 roku przedstawiają się następująco :

 Lp.

 Wierzyciele

 Nazwa zadania

 Kwota spłaty

 1.

 WFOŚiGW Toruń

 Budowa oczyszczalni ścieków wraz z przepompownią w Mroczy

 95.000,00

 2.

 WFOŚiGW Toruń

 Poprawa infrastruktury technicznej związanej z zaopatrzeniem w wodę poprzez rozbudowę Stacji uzdatniania Wody w Wielu oraz budowę wodociągów w Gminie Mrocza

 

 171.400,00

 3.

 WFOŚiGW Toruń

 Przebudowa Stacji Uzdatniania Wody w Modrakowie wraz z  rozbudową sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Mrocza

 139.200,00

 4.

 Bank Spółdzielczy                      w Koronowie O/Mrocza

 Budowa obwodnicy Miasta Mrocza

 123.365,00

 5.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Remont pokrycia dachowego na budynku Gimnazjum w Mroczy

 Budowa studni na Stadionie Miejskim w Mroczy

 30.000,00

 6.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa obwodnicy Miasta Mrocza

 100.000,00

 7.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Kredyt konsolidacyjny – na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań

 200.000,00

 8.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Budowa obwodnicy Miasta Mrocza

 176.216,20

 9.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa boisk sportowych ORLIK w Mroczy i w Witosławiu

 60.000,00

 10.

 Bank Spółdzielczy w Bydgoszczy

 Modernizacja szlaku turystycznego łączącego miejscowość Wiele z rezerwatem jezioro Wieleckie – etap I

 10.000,00

 11.

 Bank Spółdzielczy w Bydgoszczy

 Budowa świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem ornitologicznym w miejscowości Wiele, gmina Mrocza

 40.000,00

 12.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa obwodnicy Miasta Mrocza

 130.000,00

 13.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Zagospodarowanie terenu wokół Szkoły Podstawowej w Mroczy

 60.000,00

 14.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Zagospodarowanie terenu wokół Szkoły Podstawowej w Witosławiu

 28.000,00

 15.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Budowa centrum turystyki rowerowej w Krukówku

 28.000,00

 16.

 Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Mrocza

 Remont świetlicy wiejskiej w Jeziorkach Zabartowskich, gmina Mrocza

 2.105,32

 

 RAZEM

 SPŁATA  KREDYTÓW  I  POŻYCZEK  w  2016 roku

 1.393.286,52

 Spłaty rat wykupów wierzytelności w 2016r. przedstawiają się następująco :

 Lp.

 Wierzyciele

 Nazwa zadania

 Kwota spłaty

 1.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Remont ulic w Mroczy : Czarna Droga, Agatki, Ogrodowa, Żabia, Piaskowa, Rzemieślnicza, Postępu

 239.460,00

 2.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Remont świetlicy wiejskiej w Drzewianowie

 51.108,00

 3.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Zagospodarowanie terenu wokół świetlicy wiejskiej w Drzewianowie

 20.544,00

 4.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Budowa świetlicy wiejskiej w Kaźmierzewie

 31.620,00

 5.

 Bank Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

 Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Kozia Góra wraz z budową nawierzchni drogi Kosowo-Kozia Góra

 38.068,69

 6.

 PKO Bank Polski SA

 Budowa obwodnicy miasta Mrocza

 654.405,12

 7.

 GETIN Noble Bank

 Budowa kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej dla miejscowości Chwałka i Ostrowo w gminie Mrocza

 38.741,86

 

 RAZEM

 SPŁATA  WYKUPÓW  WIERZYTELNOŚCI w  2016r.

 + spłata od I transzy wykupu wierzytelności tj. od kwoty 600.000,00 zł dot .Budowy hali widowiskowo-sportowej wraz z infrastrukturą – PKO BP SA

 RAZEM SPŁATA WYKYPÓW WIERZYTELNOŚCI W 2016 R.

 1.073.947,67

 

 

 + 5.555,56

 1.079.503,23

 Na dzień sporządzenia planu budżetu na 2016 rok do długu ujęta została kwota 600.000,00 zł, jest to I transza uruchomienia środków z wykupu wierzytelności, w związku z podpisaną umową Nr 31 1020 1462 0000 7296 0092 1437 z dnia 30.07.2015r. z PKO Bank Polski SA, na finansowanie zadania „Budowa hali widowiskowo-sportowej wraz z zapleczem i infrastrukturą”. Całkowita wartość umowy wykupu wierzytelności wynosi 3.100.000,00 zł i uruchomiona będzie w dwóch transzach tj.

 - do 30.12.2015r. –     600.000,00 zł,

 - do 30.05.2016r. –  2.500.000,00 zł.

 Spłaty od  kwoty 600.000,00 zł ujęto w następujący sposób:

 · w roku 2016 – kwota     5.555,56 zł,

 · w roku 2017 – kwota   66.666,67 zł,

 · w roku 2018 – kwota   66.666,67 zł,

 · w roku 2019 – kwota   66.666,67 zł,

 · w roku 2020 – kwota   66.666,67 zł,

 · w roku 2021 – kwota   66.666,67 zł,

 · w roku 2022 – kwota   66.666,67 zł,

 · w roku 2023 – kwota   66.666,67 zł,

 · w roku 2024 – kwota   66.666,67 zł,

 · w roku 2025 – kwota   61.111,08 zł.

 Spłaty od kwoty 3.100.000,00 zł zostaną rozpisane w WPF, zgodnie z harmonogramem do umowy, w momencie uruchomienia II transzy wykupu  2.500.000,00 zł, tj. w czerwcu 2016 roku.

 Wieloletnia prognoza nie uwzględnia umorzeń pożyczek, dopiero na podstawie decyzjiz WFOŚiGW zostaną one uwzględnione do obliczenia długu i zaktualizowane w tym zakresie zostaną spłaty pożyczek i kredytów w danym roku i na lata następne.

 W 2016 roku i w latach kolejnych, zgodnie z prognozowanymi dochodami i wydatkami oraz kwotą spłaty długu i odsetek od kredytów i pożyczek, zachowana zostaje relacja, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych.

 Przedsięwzięcia ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej

 W załączniku Nr 2 do Uchwały Wieloletniej prognozy finansowej ujęte zostały przedsięwzięcia bieżące i inwestycyjne, których realizacja przewidywana jest w latach 2016-2026.

 Większość zadań inwestycyjnych realizowanych w 2016 roku nie przekroczy jednego roku,      w związku z tym nie zostały zawarte w załączniku dotyczącym przedsięwzięć.

 Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ufp :

 Ø wydatki bieżące

 - „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie województwa kujawsko-                               pomorskiego” –  limit zobowiązań wynosi 37.371,58 zł, natomiast limity wydatków na poszczególne lata wynoszą :

 · w 2016 roku – 7.601,00 zł

 ·  w 2017 roku – 7.601,00 zł

 ·  w 2018 roku – 7.601,00 zł

 ·  w 2019 roku – 7.601,00 zł

 ·  w 2020 roku – 6.967,58 zł

 - „Realizacja systemu innowacyjnego edukacji w województwie kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych” – koszty trwałości projektu -  limit zobowiązań wynosi 6.597,47 zł, natomiast limity wydatków na poszczególne lata wynoszą :

 · w 2016 roku –   1.256,66 zł

 ·  w 2017 roku –  1.256,66 zł

 ·  w 2018 roku –  1.256,66 zł

 ·  w 2019 roku –  1.256,66 zł

 ·  w 2020 roku –   1.256,66 zł

 ·  w 2021 roku -      314,17 zł

 - „Infostrada Kujaw i Pomorza – usługi w zakresie e-Administracji i Informacji Przestrzennej” – koszty trwałości projektu - limit zobowiązań wynosi 27.906,61 zł, natomiast limity wydatków na poszczególne lata wynoszą :

 · w 2016 roku –   5.152,32 zł

 ·  w 2017 roku –  5.358,42 zł

 ·  w 2018 roku –  5.572,76 zł

 ·  w 2019 roku –  5.795,67 zł

 ·  w 2020 roku –   6.022,44 zł

 Ø wydatki majątkowe

 - Budowa obwodnicy miasta Mrocza – wykup wierzytelności, limit zobowiązań wynosi 5.780.578,87 zł, limity wydatków w poszczególnych latach wynoszą :

 · w 2016 roku –  654.405,12 zł

 · w 2017 roku –  654.405,12 zł

 · w 2018 roku –  654.405,12 zł

 · w 2019 roku –  654.405,12 zł

 · w 2020 roku –  654.405,12 zł

 · w 2021 roku –  654.405,12 zł

 · w 2022 roku –  654.405,12 zł

 · w 2023 roku –  654.405,12 zł

 · w 2024 roku –  545.337,91 zł

 - Budowa kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej dla miejscowości Chwałka i Ostrowo w gminie Mrocza wraz z wykupem wierzytelności na okres 10 lat, limit zobowiązań wynosi 1.162.236,66 zł, limity wydatków w poszczególnych latach wynoszą :

 · w 2016 roku –   38.741,86  zł

 · w 2017 roku –  116.223,60,zł

 · w 2018 roku –  125.908,90 zł

 · w 2019 roku –  116.223,60 zł

 · w 2020 roku –  116.223,60 zł

 · w 2021 roku –  116.223,60 zł

 · w 2022 roku –  106.538,30 zł

 · w 2023 roku –  116.223,60 zł

 · w 2024 roku –  125.908,90 zł

 · w 2025 roku -  116.223,60 zł

 ·  w 2026 roku -   67.797,10 zł

 Wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe

 Ø wydatki bieżące

 - Konserwacja oświetlenia drogowego, limit zobowiązań wynosi 3.200,86 zł, limity wydatków wynoszą :

 · w 2016 roku – 2.954,64 zł

 · w 2017 roku –    246,22 zł

 - Zapewnienie dostępu szerokopasmowego Internetu na terenie powiatu, limit zobowiązań i wydatków na 2016 rok wynosi 1.752,75 zł.

 - Zapewnienie dostępu szerokopasmowego Internetu na terenie powiatu, limit zobowiązań wynosi 233,02 zł , limity wydatków w poszczególnych latach wynoszą :

 · w 2016 roku –  228,72 zł

 · w 2017 roku –      4,30 zł

 Ø wydatki majątkowe

 - Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Kozia Góra wraz z budową nawierzchni drogi Kosowo-Kozia Góra – wykup wierzytelności, limit zobowiązań wynosi 166.118,60 zł, natomiast limity wydatków wynoszą :

 · w 2016 roku – 38.068,69 zł

 · w 2017 roku – 41.529,48 zł

 · w 2018 roku – 44.990,27 zł

 · w 2019 roku – 41.530,16 zł

 - Budowa świetlicy wiejskiej w Kaźmierzewie – wykup wierzytelności, limit zobowiązań wynosi 123.845,00 zł, natomiast limity wydatków wynoszą :

 · w 2016 roku – 31.620,00 zł

 · w 2017 roku – 31.620,00 zł

 · w 2018 roku – 31.620,00 zł

 · w 2019 roku – 28.985,00 zł

 - Budowa ul. Piaskowej oraz remont ulic w Mroczy : Czarna Droga, Agatki, Ogrodowa, Żabia,, Rzemieślnicza, Postępu- wykup wierzytelności, limit zobowiązań wynosi 698.425,00 zł, natomiast limity wydatków wynoszą :

 · w 2016 roku – 239.460,00 zł

 · w 2017 roku – 239.460,00 zł

 · w 2018 roku – 219.505,00 zł

 - Remont świetlicy wiejskiej w Drzewianowie oraz zagospodarowanie terenu wokół świetlicy- wykup wierzytelności, limit zobowiązań wynosi 232.869,00 zł, natomiast limity wydatków wynoszą :

 · w 2016 roku – 71.652,00 zł

 · w 2017 roku – 71.652,00 zł

 · w 2018 roku – 71.652,00 zł

 · w 2019 roku – 17.913,00 zł

 - Podniesienie standardu oświetleniowego na terenie gminy Mrocza - limit zobowiązań wynosi 33.046,14 zł, limity wydatków wynoszą :

 · w 2016 roku – 30.504,12 zł

 · w 2017 roku –   2.542,02 zł

 - Zakup ciągnika rolniczego oraz maszyn do prac komunalnych : ładowacza czołowego, pługa do odśnieżania, posypywarki, wykaszarki bocznej bijakowej, limit zobowiązań i wydatków w 2016 roku wynosi 108.491,01 zł.

 - Budowa hali widowiskowo-sportowej wraz z zapleczem i infrastrukturą – limit zobowiązań i wydatków na 2016 rok wynosi 2.510.000,00 zł.

 Pozostała kwota kosztów inwestycji finansowana jest w formie wykupu wierzytelności na podstawie podpisanej umowy Nr 31 1020 1462 0000 7296 0092 1437 z dnia 30.07.2015r. z PKO Bank Polski SA do kwoty 3.100.000,00 zł i  ujęta zostanie w wykazie przedsięwzięć w momencie uruchomienia II transzy wykupu, tj. w czerwcu 2016 roku.

  

 

 

 

 Przewodniczący Rady Miejskiej w Mroczy


Andrzej Brzóska

 

 


[1]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013r. poz. 938, poz. 1646, z 2014r. poz. 379,  poz. 911, poz. 1146, poz. 1626, poz. 1877, z 2015r. poz. 238, poz. 532, poz. 1117, poz. 1130, poz. 1190, poz. 1358 i poz. 1513.